Speel & Ontspan


Op deze pagina wil ik je een beeld geven van werkzaamheden die ik verricht heb. Niet zozeer van wat ik precies gedaan heb, maar van de intentie waaruit mijn werkzaamheden voortkwamen. Ik heb altijd geloofd in de weg van het hart. Van je denken in je hart leggen en van doen waarvoor je in de wieg gelegd bent. Zo ben ik uiteindelijk docent en consulent drama geworden in het onderwijs en heb ik me ontwikkeld tot een zanger en danser van mantra’s en spirituele liederen. In al deze activiteiten waren (en zijn) ‘spelen’ en ‘ontspannen’ kernbegrippen.

Hieronder is een radio-interview te beluisteren waarin ik over mijn bezieling voor spel, zang en onderwijs heb mogen vertellen. En zingen! Dat het een mooi gesprek werd dank ik aan de fijne vragen van radiopresentatrice Muriëlle Esveld van Radio Assen in haar programma Klein Spiritus op 24-3-2011. 

Speel

Als ik het woord ‘spelen’ gebruik, dan bedoel ik niet het wegduiken in een andere wereld, even het verstand op nul. ‘Spelen’ is voor mij een basishouding van hoe ik in de wereld sta. De werkelijkheid op speelse wijze benaderen. Wel serieus, maar tegelijk ook fantasievol en creatief. Op ontspannen wijze kijken, voelen, denken en doen. Vanuit mijn hart, luisterend naar mijn innerlijke stem het leven tegemoet treden. 

Een spelende houding ligt dicht bij hoe jonge mensen leren en groeien. Leren door onderzoeken en uitproberen, door inspanning en ontspanning, door denken en voelen, alles in samenhang met elkaar. Het is een groeiproces waarbij ‘fouten’ geen fouten zijn, maar ontdekkingen waar je van leert dat iets beter anders kan.  

Als docent en consulent drama voor het basis- en speciaal onderwijs en in mijn lessen op de Pabo heb ik altijd eerst gezocht naar spelvormen waardoor studenten, kinderen en volwassenen plezier kregen in spelend leren. Plezier krijgen in spelen is de basis, de motor. Als je plezier hebt dan ontspan je en is de uitdaging om te spelen groter dan een eventuele angst. Ik mag zeggen dat ik er goed in ben geworden om mensen in dit proces te begeleiden.

In mijn lange loopbaan heb ik met vele aspecten van het vak drama ervaring opgebouwd. Ik denk hierbij bv. aan:

  • Het als leerkracht of begeleider een spel begeleiden door vanuit een rol mee te spelen, spelend begeleiden;
  • Het maken van een voorstelling op basis van improvisaties over een thema dat in de groep leeft; 
  • Het verbinden van werkvormen van drama met andere vakken;

Het werken als dramadocent maakt geen deel meer uit van mijn leven. Maar als je interesse gewekt wordt door wat je hier leest dan sta ik zeker open voor een ontmoeting. bv. om in te gaan op je vragen of om spelmateriaal met je te delen.